English Materials by Torsten Schulz

Prüfungsvorbereitung Englisch

Schriftliche Abschlußprüfung Englisch

1997/98

Hauptschulabschluß



Seite 1

 
Allgemeine Arbeitshinweise



 

Die schriftliche Abschlußprüfung besteht aus vier Teilen:
I. Nachweis des Leseverständnisses
II. Sinngemäßes Übertragen in die deutsche Sprache
III. Nachweis von Kenntnissen in Grammatik
IV. Gelenktes Schreiben
Vor der planmäßigen Arbeitszeit stehen Ihnen 15 Minuten zum Vertrautmachen mit den Aufgaben zur Verfügung. Die Arbeitszeit zur Lösung aller Aufgaben beträgt 120 Minuten.
Für die Lösung der Teile I und III benutzen Sie bitte das beiliegende Arbeitsblatt
Sie dürfen folgende Hilfsmittel verwenden:
- Wörterbuch Englisch/Deutsch
- schulübliches Nachschlagewerk zur Grammatik
- Wörterbuch der deutschen Rechtschreibung


Seite 2

Teil I
Read the text.

 
DEAF CHILDREN ARE NOT SO DIFFERENT
Mary Buck, 12, lives near Boston in the USA. Mary is deaf. Here is her story.
My name is Mary. I am deaf. I was born deaf, so I don't know how my voice sounds to other people. I can only hear some sounds and I can read lips. That takes a lot of practice. So I learn to speak all the time.
My brother Kevin and I do a lot of things together, like swimming. At the weekends we often go camping. I want to have a Job like Kevin, because I need the money. Kevin delivers newspapers to people's homes. He says, "You don't like such a paper route. You're too slow." But I tell him "No, I'm faster than you are."
Thjs year I joined a basketball team. I'm the only player in the team who cannot hear but I get along OK. The kids understand me, and I can understand them most of the time. l'm quite a good player. One of my favourite things is television. It's really hard to follow when you are deaf. Often I can't understand what's going on because the people there are talking too fast. When I meet people and they don't know that l'm deaf it makes me scared. It's hard to make friends, because I think they won't understand me or will tease me. I want other kids to learn that deaf children are not so different. We are just like everybody else.
 

(adapted from Scholastic Newstime, December, 1977 in RAAbits English Sek. I )
a) Decide if the statements are right or wrong. (Entscheiden Sie, ob die Aussagen richtig oder falsch sind.)
b) Pick out and write down the sentence from the text that tells you: (Schreiben Sie den Satz aus dem Text heraus, der ihnen folgende Information gibt:)
Use the worksheet. (Benutzen Sie das beiliegende Arbeitsblatt.)
 


Seite 3

Teil II
Read the adventisement and give a summary in German.

(Lesen Sie die Anzeige und geben Sie den wesentlichen Inhalt in deutscher Sprache wieder.)
 
CAMPING & CARAVANNING

Luxury 6-berth* caravans and holiday apartments for 4
on quiet, pleasant site in beautiful country surroundings.
All with shower, WC, TV, fridge etc.
Sites for touring Caravans and tents electric hook-ups*.

BLUE SKY CAMPING AND CARAVAN PARK

*(berth - bed; hock-ups - Anschlüsse)
Teil III
a) Fill in correctly. (Setzen Sie richtig ein.)
b) Put the words into the correct order. (Bringen Sie die Wörter in die richtige Reihenfolge.)
Use the worksheet. (Benutzen Sie das beiliegende Arbeitsblatt.)


Seite 4

Teil IV
Choose a or b. (Wählen Sie a oder b.)
IV a) Complete the dialogue. Express the German sentences in English and write them down.
(Vervollständigen Sie den Dialog. Geben Sie die deutschen Sätze in englischer Sprache wieder und schreiben Sie diese auf.)

 
AT A TRAVEL AGENCY
Travel agent: What can I do for you?
1. Susan: Ich möchte eine Ferienreise machen.
Travel agent: Where are you planning to spend your holidays?
2. Susan: Am liebsten bin ich am Meer.
Travel agent: Are there any special countries you like?
3. Susan: Ich würde gerne nach Italien fahren.
Travel agent: What would you prefer; a hotel or a camping site?
4. Susan: Gibt es dort Jugendherbergen?
Travel agent: No, sorry. But there are a lot of youth-hotels. How long do you want to stay there?
5. Susan: Ich plane etwa zwei Wochen im Juli.
Travel agent: I'll try to find a nice hotel near the beach for you.
6. Susan: Recht vielen Dank. Ich rufe nächste Woche an.
IV b) Write about 6 sentences about one of the following people in English.
(Schreiben Sie über eine der folgenden Personen etwa 6 Sätze.)

 
Name  Heimatstadt  Alter  Familie  Arbeit  Hobby 
Gary  Boston 
40 
verheiratet, 3 Kinder 
(16, 12, 2) 
Angestellter  Angeln, Basketball 
Claire  Philadelphia 
20 
Single, Freund 
(19, College-Student) 
Kellnerin  Einkaufen, Kino 
Keith  San Francisco 
15 
Eltern geschiden, Schwestern 
(7, 17) 
Teilzeitjob im Supermarkt  Musik, Streetball 

Arbeitsblatt Seite 1

Name, Vorname: ______________________________ Klasse: _______
Teil I
a) Decide if the statements are right or wrong. (Entscheiden Sie, ob die Aussagen richtig oder falsch sind.)

 
right  wrong 
1.  Mary is a blind girl from America. 
2.  Mary plays in a basketball team of deaf children. 
3.  It is not easy for Mary to find friends. 
b) Pick out and write down the sentence from the text that tells you:
(Schreiben Sie den Satz aus dem Text heraus, der Ihnen folgende Information gibt:)
1. - daß Mary von Geburt an taub ist.
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
2. - daß sie ziemlich gut Basketball spielt.
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
3. - daß sie einen großen Teil ihrer Freizeit mit einem Familienmitglied verbringt.
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
4. - daß gehörlose Kinder wie andere Kinder sind.
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________


Arbeitsblatt Seite 2

Teil III
a) Fill in correctly. (Setzen Sie richtig ein.)
1. Yesterday our basketball team ..................................... another team.
(beat, was beaten, is beating)
2. If we win again next time, we ................................... in the finals.
(were, have been, will be)
b) Put the words into the correct order. (Bringen Sie die Wörter in die richtige Reihenfolge.)
1. hobbies / one / is / playing / basketball / of Mary's / .
____________________________________________________________________________
2. on TV / she / other sports / like / does / watching / ?
____________________________________________________________________________


Punkteverteilung

Teil I: 7
Teil II: 3
Teil III: 4
Teil IV: 14