Schriftliche Abschlußprüfung Englisch
1997/98
Hauptschulabschluß
Seite 1
Allgemeine Arbeitshinweise
-
Die schriftliche Abschlußprüfung besteht aus vier Teilen:
-
I. Nachweis des Leseverständnisses
-
II. Sinngemäßes Übertragen in die deutsche Sprache
-
III. Nachweis von Kenntnissen in Grammatik
-
IV. Gelenktes Schreiben
-
Vor der planmäßigen Arbeitszeit stehen Ihnen 15 Minuten
zum Vertrautmachen mit den Aufgaben zur Verfügung. Die Arbeitszeit
zur Lösung aller Aufgaben beträgt 120 Minuten.
-
Für die Lösung der Teile I und III benutzen Sie bitte
das beiliegende Arbeitsblatt
-
Sie dürfen folgende Hilfsmittel verwenden:
-
- Wörterbuch Englisch/Deutsch
-
- schulübliches Nachschlagewerk zur Grammatik
-
- Wörterbuch der deutschen Rechtschreibung
Seite 2
Teil I
-
Read the text.
DEAF CHILDREN ARE NOT SO DIFFERENT
-
Mary Buck, 12, lives near Boston in the USA. Mary is deaf. Here is her
story.
-
My name is Mary. I am deaf. I was born deaf, so I don't know how my voice
sounds to other people. I can only hear some sounds and I can read lips.
That takes a lot of practice. So I learn to speak all the time.
-
My brother Kevin and I do a lot of things together, like swimming. At the
weekends we often go camping. I want to have a Job like Kevin, because
I need the money. Kevin delivers newspapers to people's homes. He says,
"You don't like such a paper route. You're too slow." But I tell him "No,
I'm faster than you are."
-
Thjs year I joined a basketball team. I'm the only player in the team who
cannot hear but I get along OK. The kids understand me, and I can understand
them most of the time. l'm quite a good player. One of my favourite things
is television. It's really hard to follow when you are deaf. Often I can't
understand what's going on because the people there are talking too fast.
When I meet people and they don't know that l'm deaf it makes me scared.
It's hard to make friends, because I think they won't understand me or
will tease me. I want other kids to learn that deaf children are not so
different. We are just like everybody else.
(adapted from Scholastic Newstime, December, 1977 in RAAbits English
Sek. I )
-
a) Decide if the statements are right or wrong. (Entscheiden Sie, ob die
Aussagen richtig oder falsch sind.)
-
b) Pick out and write down the sentence from the text that tells you: (Schreiben
Sie den Satz aus dem Text heraus, der ihnen folgende Information gibt:)
-
Use the worksheet. (Benutzen Sie das beiliegende Arbeitsblatt.)
Seite 3
-
Teil II
-
Read the adventisement and give a summary in German.
(Lesen Sie die Anzeige und geben Sie den wesentlichen Inhalt in deutscher
Sprache wieder.)
CAMPING & CARAVANNING
Luxury 6-berth* caravans and holiday apartments for 4
on quiet, pleasant site in beautiful country surroundings.
All with shower, WC, TV, fridge etc.
Sites for touring Caravans and tents electric hook-ups*.
BLUE SKY CAMPING AND CARAVAN PARK
-
*(berth - bed; hock-ups - Anschlüsse)
-
Teil III
-
a) Fill in correctly. (Setzen Sie richtig ein.)
-
b) Put the words into the correct order. (Bringen Sie die Wörter in
die richtige Reihenfolge.)
-
Use the worksheet. (Benutzen Sie das beiliegende Arbeitsblatt.)
Seite 4
-
Teil IV
-
Choose a or b. (Wählen Sie a oder b.)
-
IV a) Complete the dialogue. Express the German sentences in English and
write them down.
-
(Vervollständigen Sie den Dialog. Geben Sie die deutschen Sätze
in englischer Sprache wieder und schreiben Sie diese auf.)
AT A TRAVEL AGENCY
-
Travel agent: What can I do for you?
-
1. Susan: Ich möchte eine Ferienreise machen.
-
Travel agent: Where are you planning to spend your holidays?
-
2. Susan: Am liebsten bin ich am Meer.
-
Travel agent: Are there any special countries you like?
-
3. Susan: Ich würde gerne nach Italien fahren.
-
Travel agent: What would you prefer; a hotel or a camping site?
-
4. Susan: Gibt es dort Jugendherbergen?
-
Travel agent: No, sorry. But there are a lot of youth-hotels. How long
do you want to stay there?
-
5. Susan: Ich plane etwa zwei Wochen im Juli.
-
Travel agent: I'll try to find a nice hotel near the beach for you.
-
6. Susan: Recht vielen Dank. Ich rufe nächste Woche an.
-
IV b) Write about 6 sentences about one of the following people in English.
-
(Schreiben Sie über eine der folgenden Personen etwa 6 Sätze.)
Name |
Heimatstadt |
Alter |
Familie |
Arbeit |
Hobby |
Gary |
Boston |
40
|
verheiratet, 3 Kinder
(16, 12, 2) |
Angestellter |
Angeln, Basketball |
Claire |
Philadelphia |
20
|
Single, Freund
(19, College-Student) |
Kellnerin |
Einkaufen, Kino |
Keith |
San Francisco |
15
|
Eltern geschiden, Schwestern
(7, 17) |
Teilzeitjob im Supermarkt |
Musik, Streetball |
Arbeitsblatt Seite 1
-
Name, Vorname: ______________________________ Klasse: _______
-
Teil I
-
a) Decide if the statements are right or wrong. (Entscheiden Sie, ob die
Aussagen richtig oder falsch sind.)
|
|
right |
wrong |
1. |
Mary is a blind girl from America. |
|
|
2. |
Mary plays in a basketball team of deaf children. |
|
|
3. |
It is not easy for Mary to find friends. |
|
|
-
b) Pick out and write down the sentence from the text that tells you:
-
(Schreiben Sie den Satz aus dem Text heraus, der Ihnen folgende Information
gibt:)
-
1. - daß Mary von Geburt an taub ist.
-
____________________________________________________________________________
-
____________________________________________________________________________
-
2. - daß sie ziemlich gut Basketball spielt.
-
____________________________________________________________________________
-
____________________________________________________________________________
-
3. - daß sie einen großen Teil ihrer Freizeit mit einem Familienmitglied
verbringt.
-
____________________________________________________________________________
-
____________________________________________________________________________
-
4. - daß gehörlose Kinder wie andere Kinder sind.
-
____________________________________________________________________________
-
____________________________________________________________________________
Arbeitsblatt Seite 2
-
Teil III
-
a) Fill in correctly. (Setzen Sie richtig ein.)
-
1. Yesterday our basketball team .....................................
another team.
-
(beat, was beaten, is beating)
-
2. If we win again next time, we ................................... in
the finals.
-
(were, have been, will be)
-
b) Put the words into the correct order. (Bringen Sie die Wörter in
die richtige Reihenfolge.)
-
1. hobbies / one / is / playing / basketball / of Mary's / .
-
____________________________________________________________________________
-
2. on TV / she / other sports / like / does / watching / ?
-
____________________________________________________________________________
Punkteverteilung
Teil I: 7
Teil II: 3
Teil III: 4
Teil IV: 14
|